Pentru inscrieri la Scoala de Vara, Editia 2017, clic aici.

Compozitii

Artistul si Muza lui (II)

Artistul si Muza lui II Artistul si Muza lui (II)

Deschidere la Carte, 2012

Ca un omagiu pentru Ziua Internationala a Cartii (23 aprilie) si Deschiderea Oficiala a Bibliotecii Nationale a Romaniei (23 aprilie), artistul vizual Marina Capatina a creat, in stilul ei autentic, inca o lucrare de referinta in domeniul artei contemporane, o lucrare care sa marcheze aceste evenimente speciale in lumea culturii si pe care avem onoarea sa o prezentam cunoscatorilor si colectionarilor de arta.

Lucrarea “Deschidere la Carte” reprezinta o viziune unica a artistului asupra acestui eveniment important.

Inca de pe bancile scolii, Marina este renumita pentru abordarea unor tematici complexe, prin explorarea unor noi directii in arta si prin folosirea unui limbaj plastic si tehnica originala.

Talentul, dragostea si dedicarea pentru arta inca de la frageda varsta de 6 ani impreuna cu dascalii de o valoare inestimabila care i-au fost alaturi, sunt “reteta perfecta” pentru a crea unul dintre cei mai talentati si apreciati artisti contemporani. Deja de la o varsta “tanara”, Marina a reusit sa impuna in mediul artistic un stil propriu si a reusit sa fie prezenta in colectiile unor persoane foarte importante din mai multe colturi ale lumii.

Ce reprezinta lucrarea “Deschidere la Carte”? Sa fie o viziune asupra ce reprezinta pentru cultura romaneasca deschiderea Bibliotecii Nationale a Romaniei? Sa fie o sinteza a evolutiei cartii de-a lungul timpului? Sa fie o multitudine de culori aranjate intr-o forma ordonata folosind o matematica a sufletului? … sau poate chiar toate impreuna? Marina va provoaca sa cunoasteti si sa descoperiti. Marina va invita sa intelegeti si sa cunoasteti arta autentica. Marina va invita in lumea ei.

sursa: Galeria de Arta, ArtSpace.ro

lucrarea deschiderea la carte marina capatina Deschidere la Carte, 2012

Deschidere la Carte, 2012 (acrilic pe panza)

Homosexualitate – Proiect de diplomă

Anul 2008 a fost anul absolvirii Universităţii de Arte din Bucureşti. Un an special, atât prin importanţa sa în evoluţia educaţiei mele artistice, cât şi prin problematica pe care am atins-o la proiectul de diplomă.

homosexualitate maternitate 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Maternitate

Am vrut cu tot dinadinsul, să fie o temă şi o problemă contemporană, actuală şi de o importanţă majoră.

Chiar dacă la susţinerea diplomei am avut o serie de impedimente din partea unor persoane din cadrul didactic al acestei Universităţi, totuşi au fost şi oameni care m-au susţinut pe parcursul acestui proiect.

detaliu 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 001

Ei m-au ghidat, mi-au dat multe sfaturi utile în abordarea acestei tematici, dar şi în reprezentarea ei vizuală, şi chiar la expoziţia finală mi-au spus cuvinte pe care nu le voi uita niciodată.

detaliu001 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 002

Păcat că pentru unii a fost privită ca o temă aberantă, derizorie şi lipsită de orice esenţă, ba chiar catalogarea ei ca ceva pornografic.

Lucrarea de licenţă, sub genericul titlu de “Homosexualitate”, ilustrează preocuparea  personală pentru această categorie de personaje, studiate prin perspectiva intermedierii dintre contextul social contemporan, adică societatea românească şi comunitatea  gay.

detaliu002 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 003

detaliu003 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 004

Proiectul “Homosexualitate” este un manifest artistic, o atitudine vis-a-vis de ceea ce înseamnă identitatea gay, interacţiunea homosexual-heterosexual şi imaginea, impactul pe care homosexualii îl produc asupra sensibilităţii noastre/mele vizuale şi emoţionale.

În elaborarea proiectului de licenţă m-a mânat cel mai mult dorinţa de a găsi un subiect care să ridice o problemă socială actuală, şi în cele din urmă subiectul a fost găsit.

detaliu004 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 005

homosexualitate optiuni 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Opţiuni

Am răsfoit zeci de articole, studii ştiinţifice, am parcurs opere de artă (fotografii, picturi) care au atins această temă, am recurs chiar şi la câteva discuţii cu cei care sunt gay, şi în final mi-am dezvoltat problematica subiectului în acest text şi lucrările pe care le voi prezenta.

Mi-am propus, şi consider că am reuşit, în toate tablourile realizate pentru acest proiect, să abordez o reprezentare şi interpretare vizuală proprie a acestei teme.

detaliu005 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 006

detaliu006 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 007

Spre deosebire de Mapplethorpe (o prezenţă foarte controversată,  cunoscută pentru nudurile sale de bărbaţi, prezentând o latură homo-erotică provocătoare, masochistă şi sado-masochistă, în gama alb-negru, prin ilustrarea sexualităţii corpului masculin, a liniilor muşchiilor dar şi foarte explicit, câteodată dusă la extremă, a homosexualităţii acestora), în scopul creării unui mesaj deschis pentru un public mai larg, am folosit o metodă subtilă în transmiterea mesajului, dar cu elemente de maximă tensiune strict concentrate pe punctele-cheie ale tabloului.

detaliu007 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 008

detaliu008 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 009

Urmând cursul problemelor şi ideilor expuse în cele de mai sus am realizat 5 lucrări, cu dimensiunea de 140 cm/160 cm, pe format orizontal, în care un rol important am acordat impactului vizual şi psihologic, mesajului ascuns în atitudinile şi gesturile personajelor, orchestrării cromatice şi complexităţii compoziţionale, folosind o modalitate specifică de structurare a elementelor plastice, astfel încât să formeze un ansamblu omogen, echilibrat, şi indestructibil.

detaliu009 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 010

homosexualitate interzis minorilor 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Interzis Minorilor

În toate aceste lucrări, pictate în ulei pe pânză, am folosit detalii din mai multe lucrări fotografice; în ele se confruntă nuditatea şi adevărul, fenomenul şi esenţa, înţelegerea şi ignorarea.

Am redat subiectul într-o manieră extrem de clară, concisă şi lipsită de un lirism patetic.

Picturile sunt concepute pe mai multe planuri, fiecare dintre ele defenind o stare de spirit.

detaliu010 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 011

detaliu011 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 012

Preferinţa pentru fotografie explică, de fapt, abordarea figurativă a acestei teme, cât mai expresivă a mimicii personajelor, atitudinilor şi ipostazelor acestora, evitarea povestirii şi surprinderea esenţei problemei abordate, întrucât modul de realizare al compoziţiei plastice este cel care contribui la realizarea unei imagini percutante şi inechivoce.

De-a lungul timpului artiştii au încercat să prezinte homosexualitatea în lumină mai mult sau mai puţin favorabilă.

detaliu012 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 013

detaliu013 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 014

De la Socrate, un reprezentant al homosexualităţii care în Fedru şi Banchetul descria mitul sufletului şi conferea autoritate morală iubirii homosexuale se ajunge la poeziile lui Michelangelo, care se inspira din frumuseţea adolescentină a băieţilor din anturajul său.

Cele mai vechi documente ale culturii europene cu această temă vin din Grecia antică, unde relaţiile homosexuale făceau parte din unele norme sociale. Aceste relaţii, folosite ca o metodă de control demografic, în mare parte de natură pederastică, co-existau cu mariajul, împreună cu care constituiau un univers bisexual.

detaliu014 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 015

homosexualitate nunta 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Nuntă

Recent în animaţia japoneză, pentru publicul ţintă homosexual, a apărut o anume tendinţă,  “Yaoi”, benzi desenate şi desene animate destul de explicite “axate pe relaţii între doi bărbaţi”.

În arta fotografică din ultimele secole, mai mulţi artişti au reprezentat acest subiect. Wilhelm Von Gloeden, în urma acestui artist  au rămas zeci de fotografii cu  portrete  sepia de tineri cu chipuri şi trupuri destul de grosolane, puşi de imaginaţia înfierbântată a lui von Gloeden să personifice semi-zeităţi greco-romane; unii sînt gracili ca nişte bondari zumzăind în harfă, alţii suflă în flaut, bine înfipţi în tălpi ca nişte copaci dezgoliţi.

detaliu015 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 016

detaliu016 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 017

Pierre&Giles, Bruce Weber, Vincenzo Galdi, Wilhelm (“Guglielmo”) von Pluschow şi lista poate continua, toţi aceşti artişti au  fotografiat cupluri de homosexuali în ipostaze romantice.

În urma acestor investigaţii în istoria artei, am hotărât ca lucrările mele să aibă la bază compoziţii intenţionat deschise, pentru a crea un dialog atât intern, al personajelor cu ele însăşi, cât şi unul extern, al personajelor cu privitorul, cu scopul de a deschide  un canal de comunicare.

detaliu017 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 018

detaliu018 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 019

Cele 5 picturi, cu titlurile “Maternitatea”, “Nunta”, “Opţiuni”, “Interzis minorilor” şi “Stop HIV”, alcătuiesc cupola sub care se ascunde avalanşa de sentimente si stări contradictorii; clar-obscurul din ele a fost ales de mine tocmai pentru latura sa puternic dramatică, treptat apare un alt fel de profunzime, o nelinişte exprimată plastic printr-o gamă cromatică atent aleasă.

Elementelor fotorealiste li se adaugă o conotaţie simbolică, o atitudine obiectivă, toate  acestea topite într-o viziune personală profundă.

detaliu019 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Detaliu – 020

Structura plastică a acestor lucrări este subliniată de unitatea gamei cromatice, ignorarea mediului adiacent, a anturajului concret în care se află acele personaje.

Puternicele contraste de lumină şi culoare, jocul fin al mişcării trupurilor, umbrelor şi   atitudinilor completează excepţional scena, leagă figurile între ele, alcătuind parcă din acestea o compoziţie de lumini.

homosexualitate sida 130x98 Homosexualitate   Proiect de diplomă

Stop Hiv

Cu ajutorul liniilor curbe de factură riguroasă care sunt concentrate spre mijlocul lucrării se compensează dezechilibrarea picturilor, iar prin liniile lungi şi paralele, linii de forţă formate de corpurile personajelor reprezentate, am obţinut  stabilitate şi unitate compoziţională, dar şi tensiune emoţională, descendentă şi ascendentă, combinaţia acestora din urmă reprezintă întreaga paletă de sentimente şi atitudini care se vor a fi descoperite.

Reprezentarea unor fizionomii diverse, care denotă diferite faze ale unui proces, sau a emoţiilor contradictorii înscrise pe chipul personajelor, sugerează la rândul lor devenirea psihologică prin care privitorul poate recupera întreaga idee expusă de mine.

Fizionomia sugestivă, capabilă a spune prin ea însăşi un mesaj, poate fi o cheie pentru caracterul personajului, deoarece prin adecvarea aspectului exterior la trăsăturile psihologice am recurs la un cod ce permite reprezentarea caracterelor urmărite.

Deseu

deseu 130x98 Deseu

Deşeu

Pictura “Deşeu” este realizată în tehnica ulei pe pânză de in.

deseu001 130x98 Deseu

Detaliu corp, textură

Lucrarea este un manifest artistic şi stă sub semnul simbolului, iar prin compoziţia sa cromatică şi ideatică sugerează degradare, singurătate, mizerie, descompunere, suferinţă şi resturile societăţii (aceşti oameni ai străzii), rezultate prin edificarea din ce în ce mai mare a celor care ne fură, ne înstrăinează, ne înjosesc şi ne degradează.

deseu002 130x98 Deseu

Detaliu picioare

Atmosfera sinistră a fost intenţionat aleasă, cu scopul de a sublinia groapa întunecată şi adâncă în care se află aceşti bieţi oameni.

deseu003 130x98 Deseu

Detaliu picioare, textură

Goliciunea trupului simbolizează în acelaşi timp goliciunea sufletului, lipsa oricăror speranţe, dorinţe, idealuri, valori, cât şi lipsa unor haine propriu-zise, sărăcia lor este cumplită, totul le-a fost luat, singurul lucru care le-a mai rămas este viaţa mizerabilă pe care o trăiesc zi de zi.

deseu004 130x98 Deseu

Detaliu picioare

Condiţia jalnică a acestui bătrân este dusă la extremă şi reprezintă corpul tăvălit în noroi, stând pe jos, cu braţele desfăcute, supus în totalitate şi lipsit de orice urmă de revoltă şi indignare.

El a ajuns un “deşeu” în ochii multora, în urma nepăsării, neglijenţei şi neinteresului acelor oameni care ne înrobesc zilnic.

Desenul, plasticitatea liniilor trupului şi atmosfera obţinută prin cromatica sumbră, te conduce la contemplarea în linişte şi cu milă a acestui om din tablou.

Lucrarea a fost expusă în cadrul Expoziţiei de grup “Sin City”, galeria Simeza, Bucureşti.

Dimensiunea picturii fără ramă este: 115 cm x 164 cm. Tabloul a fost finisat cu verniu de retuş.

Ciclul ritmic

cicluritmic 130x98 Ciclul ritmic

Ciclul ritmic

Pictura este realizată în tehnica ulei pe pânză de in.

Pictura a fost gândită sub forma unui triptic, adică este compusă dintr-o lucrare mare, centrală şi 2 picturi de aceeaşi dimensiune, unite în partea de sus a lucrării.

d004 130x98 Ciclul ritmic

Detaliu – 002

Ideea de a crea acest tablou a pornit de la un obiect făcut din hârtie, reprezentând o formă în care se împleticesc două figuri, separat acestea sunt forme geometrice deschise şi doar unite împreună formează un “spaţiu închis”.

d005 130x98 Ciclul ritmic

Detaliu tablou, stânga sus

Cele 3 picturi se pot aranja în mai multe feluri, în toate ipostazele pictura are în centrul ei ideea de cerc ca formă de echilibru, de continuitate, de ritmicitate.

d001 130x98 Ciclul ritmic

Detaliu – 001

Este o combinaţie modernă a formelor şi ideatică contemporană, într-o armonioasă simbioză a culorilor.

Pictura “Ciclul Ritmic” reprezintă uniunea dintre “început” şi “sfârşit”, dintre “naştere” şi “dispariţie”, dintre “aprindere” şi “stingere”.

d002 130x98 Ciclul ritmic

Detaliu textură foiţă de aur

Formele circulare se împleticesc într-un unul singur, “Cercul Mare”, care prin valorile sale dimensionale domină compoziţia.

Alburile echilibrează lucrarea, lăsând în evidenţă zonele de importanţă majoră şi accentele subtile de culoare.

d003 130x98 Ciclul ritmic

Detaliu tablou, dreapta sus

Tehnica compoziţională, îmbină într-un colaj bazat pe simetrie, pensulaţia pe volume a culorilor de ulei şi reliefurile neregulate formate de foiţa de aur, precum şi strălucirea discretă a foiţei de argint.

Lucrarea a fost expusă în cadrul Expoziţiei de grup “Maestru şi discipolii săi”, galeria “NIT”, Bucureşti.

Dimensiunea picturii fără ramă este: 120 cm x 170 cm.

Tabloul este finisat cu verniu de retuş.